Aktualności
Tarcza Antykryzysowa – wsparcie z ZUS
Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te wchodzą w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS.
Jakie wsparcie można otrzymać w ZUS?
Zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.
Państwo przejmie na 3 miesiące pokrycie składek do ZUS od przedsiębiorców działających przed 1 lutego br. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnieni z przychodem do 15 681 zł (300% przeciętnego wynagrodzenia), którzy opłacają składki tylko za siebie. Zwolnienie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, FEP. Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia i osoby z nimi współpracujące zachowują prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa jeżeli były w dobrowolnym ubezpieczeniu chorobowym na 1 lutego 2020 r.
Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i nie regulowały należności, w tym składek pobieranych przez ZUS. Wynika to z regulacji UE.
Więcej szczegółów na temat tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania.
Świadczenie postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, agencyjne, o dzieło)
Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. W przypadku wykonujących umowy cywilnoprawne, których suma przychodów z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe wynosi do 1299,99 zł (mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2020 r.), to świadczenie postojowe przysługuje w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekraczał 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym zawarcie umowy musi nastąpić przed 1 lutego br.
Więcej szczegółów na temat tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania.
Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych
Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br. Przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść o co najmniej 15% w stosunku do miesiąca poprzedniego.
Nie trzeba zawieszać działalności, ale świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili ją po 31 stycznia br. jeżeli przychód z tej działalności z poprzedniego miesiąca nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.
Więcej szczegółów na temat tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania.
Ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek
Ulga dotyczy wszystkich płatników składek. Dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Nie ma znaczenia od kiedy płatnik prowadzi działalność. Nie ma też znaczenia wielkość jego firmy. Z ulgi mogą skorzystać także samozatrudnieni.
Ulga dotyczy składek od stycznia 2020 r. Dzięki uldze można opłacić składki do ZUS w dłuższym czasie. Jeśli płatnik złoży wniosek przed terminem płatności składek, nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą. Jeśli wniosek złoży po terminie opłacania składek, ZUS naliczy odsetki za zwłokę na dzień złożenia wniosku.
Więcej szczegółów na temat tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania.
W jaki sposób można ubiegać się o wsparcie w ZUS?
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:
- RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek (plik docx 65kb),
- RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający) (plik docx 65kb),
- RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność (plik docx 60kb),
- RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej (plik docx 54kb).
Wszystkie te wnioski są dostępne online - na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Wnioski można złożyć:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl (link do strony zewnętrznej)
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
Materiały uzupełniające:
Gertruda Uścińska, prezes ZUS o wnioskach dot. ulg w opłacaniu składek (link do YouTube)
Tarcza Antykryzysowa - pytania i odpowiedzi (plik doc 134kb)
Zwolnienie z opłacania składek ZUS (link do YouTube)
Świadczenie postojowe dla prowadzących działalność (link do YouTube)
Świadczenie postojowe dla wykonujących umowy cywilnoprawne (link do YouTube)
Odroczenie terminu płatności składek (link do YouTube)
Świadczenie postojowe dla prowadzących działalność (link do YouTube)
Układ ratalny (link do YouTube)
Zwolnienie z opłacania składek – spółka komandytowa (link do YouTube)
Układ ratalny – przykład 2 (link do YouYube)
Świadczenie postojowe przy różnych rodzajach umów (link do YouTube)
Świadczenie postojowe przy zawieszonej działalności gospodarczej (link do YouYube)
Świadczenie postojowe dla działalności gospodarczej w formie karty podatkowej (link do YouYube)
Karta - świadczenie postojowe (pdf 1,1mb)
Karta - ulgi w opłacaniu składek (pdf 1,1mb)
Karta - zwolnienie z opłacania składek (pdf 1,1mb)
Infografika - Tarcza Antykryzysowa (pdf 1,1mb)
Inforgrafika - zwolnienie z opłacania składek (pdf 1mb)
Infografika - świadczenie postojowe - umowy cywiloprawne (pdf 1,2mb)
Infografika - świadczenie postojowe - działaność gospodarcza (pdf 1,1mb)
Infografika - śwadczenie postojowe - karta podatkowa (pdf 1,1mb)
Data Opublikowania: 10/04/2020
Czytaj więcejKOMUNIKAT W SPRAWIE POMOCY DLA SENIORÓW I OSÓB NIESAMODZIELNYCH Z TERENU GMINY BEDLNO
Mając na uwadze podjęte czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2 w celu zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego dla osób niepełnosprawnych, chorych, osób starszych zamieszkujących samotnie.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bedlnie prosi o kontakt telefoniczny pod numerami telefonu 24 282-17-64 lub 24 282-17-70 w celu zrobienia ewentualnych zakupów podstawowych produktów żywnościowych i higienicznych, wykupienia niezbędnych leków i środków opatrunkowych.
Data Opublikowania: 08/04/2020
Czytaj więcejMASECZKI OCHRONNE WIELOKROTNEGO UŻYTKU DLA MIESZKAŃCÓW GMINY BEDLNO
Szanowni Państwo, Mieszkańcy Gminy Bedlno!
Rozpoczęliśmy akcję rozwożenia maseczek dla wszystkich zamieszkałych posesji na terenie naszej gminy.
Maseczki są bawełniane wielokrotnego użytku przy zastosowaniu się do instrukcji załączonej do rozwożonych maseczek.
Maseczki będą rozwożone przez druhów z jednostek OSP funkcjonujących w gminie Bedlno z zachowaniem wszelkich procedur w zakresie bezpieczeństwa ich dostarczenia. Informujemy, że dla każdego mieszkańca gminy jest zakupiona maseczka i zostanie przydzielona na podstawie ilości osób zgłoszonych deklaracji w sprawie odpadów komunalnych.
Nie jest możliwe jednoczesne rozwiezienie maseczek dla wszystkich mieszkańców dlatego prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość.
W przypadku pytań i wątpliwości proszę o kontakt telefoniczny /24/ 282 17 70 .
Proszę Państwa drodzy Mieszkańcy o noszenie maseczek i dbanie o nasze wspólne bezpieczeństwo i zdrowie.
Wójt Gminy Bedlno
Józef Ignaczewski
Zachęcamy również do korzystania bezpiecznego systemu powiadamiania Samorządowego Informatora SMS – BLISKO ogólnopolska aplikacja – informacje lokalne.
W załączeniu sposób używania maseczki oraz logowania się do aplikacji BLISKO
Gmina Bedlno BLISKO mieszkańców - jak się zalogować do aplikacji.
Data Opublikowania: 08/04/2020
Czytaj więcejPT KRUS w Kutnie zachęca do korzystania z materiałów prewencyjnych umieszczonych na stronie internetowej Kasy
Jednym z działań ustawowych Kasy jest praca na rzecz zapobiegania wypadkom przy
Data Opublikowania: 02/04/2020
Czytaj więcejInformacja dot. Słupków granicznych pasa drogowego dróg krajowych i autostrad
W załączeniu pismo z dnia 24.03.2020 r. znak O.Ł.Z-11.51.1.2020.mj dot. Słupków granicznych pasa drogowego dróg krajowych i autostrad
Data Opublikowania: 01/04/2020
Czytaj więcejInformacja dot. stwierdzania własnoręczności podpisu lub daty zawarcia na umowie dzierżawy
SZANOWNI MIESZKAŃCY !
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa określonymi w ustawie z dnia 14 lutego 1991r. Prawo o notariacie, Wójt Gminy nie ma podstaw do stwierdzania własnoręczności podpisu na zawieranych przez mieszkańców umowach dzierżawy. Poświadczenia własnoręczności podpisu zgodnie z art. 96 może dokonać tylko notariusz, z wyjątkiem niektórych czynności określonych w przepisach szczególnych wydanych na podstawie art. 101 ww. ustawy.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej z dnia 7 lutego 2007 r., do poświadczania własnoręczności podpisu jest upoważniony wójt, jedynie na:
- pismach upoważniających do odbioru przesyłek i sum pieniężnych oraz dokumentów z urzędów i instytucji;
- oświadczeniach stwierdzających stan rodzinny i majątkowy składającego oświadczenie;
oraz:
- do poświadczania pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu, w celu otrzymania emerytury, renty lub innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Wówczas poświadczenie własnoręczności podpisu sporządzone na podstawie tego rozporządzenia wywołuje takie same skutki jak gdyby poświadczenia dokonywał notariusz.
W świetle powyższego poświadczenie własnoręczności podpisu na umowie dzierżawy nie zostało uregulowane we wskazanych przepisach, a co za tym idzie nie ma podstawy prawnej do poświadczenia własnoręczności podpisu i taka czynność nie miałaby mocy prawnej.
Nie ma również możliwości delegowania tych uprawnień na innych pracowników Urzędu Gminy. Są to szczególne uprawnienia Wójta. Uwierzytelnienie podpisu przez Wójta w innych przypadkach niż określone w przepisach nie będzie miało waloru urzędowego poświadczenia podpisu. Jednocześnie poświadczenie podpisu przez innego pracownika
z upoważnienia Wójta nie będzie urzędowym poświadczeniem podpisu.
Wójt Gminy Bedlno
Józef Ignaczewski
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 540 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (Dz. U. nr 27, poz. 185).
Data Opublikowania: 31/03/2020
Czytaj więcejInformacja dotycząca instalacji OZE
W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19 oraz uzyskanymi informacjami z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi termin składania ankiet dotyczących instalacji OZE zostaje przesunięty do 20 kwietnia 2020r.
Data Opublikowania: 31/03/2020
Czytaj więcejOstrzeżenie meteorologiczne Nr 21
- Zjawisko/stopień zagrożenia - Przymrozki/ 1
- Obszar województwo łódzkie powiat kutnowski
- Ważność od godz. 20:00 dnia 29.03.2020 do godz. 08:00 dnia 01.04.2020
- Przebieg Prognozuje się spadek temperatury do -4°C, a przy gruncie do -8°C. W dzień temperatura maksymalna od 3°C do 5°C, w środę do 7°C.
- Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska(%) 80%
Data Opublikowania: 30/03/2020
Czytaj więcejKOMUNIKAT dla osób ubiegających się o dofinansowanie usuwania folii rolniczych i azbestu
W związku z trwającą epidemią koronawirusa, mając na względzie życie i zdrowie mieszkańców gminy Bedlno oraz Wykonawców, Gmina Bedlno do odwołania nie będzie realizowała zadań pn.:
· „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej na terenie gminy Bedlno”
· „Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Bedlno w 2020 roku”.
Wierzymy, że czas epidemii wkrótce minie i nawiążemy współpracę z podmiotami, które odbiorą folie rolnicze i azbest z terenu gminy Bedlno.
Bedlno, dn. 27.03.2020r.
Wójt Gminy Bedlno
/-/ Józef Ignaczewski
Data Opublikowania: 27/03/2020
Czytaj więcejWażna informacja dotycząca ograniczeń w bezpośredniej obsłudze interesantów.
INFORMACJA
Z uwagi na szybko rozprzestrzeniający się koronawirus COVID-19,
w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania dalszego roznoszenia oraz w trosce o zdrowie pracowników, mieszkańców
i osób korzystających z naszych usług, wprowadza się od dnia
27 marca br. do odwołania ograniczenia w bezpośredniej obsłudze interesantów.
URZĄD GMINY BEDLNO, GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W BEDLNIE, CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH, ORAZ URZĄD STANU CYWILNEGO
BĘDĄ ZAMKNIĘTE DLA PETENTÓW.
W sytuacjach szczególnych, wymagających osobistego złożenia dokumentów
(z podanym telefonem kontaktowym) udostępniona będzie specjalna skrzynka – znajdująca się przy głównym wejściu do Urzędu Gminy w Bedlnie, która otwierana będzie każdego dnia o godzinie 1400 , a sprawy będą rozpatrywane z opóźnieniem wynikającym z zachowania wymogów bezpieczeństwa pracowników.
Wszelkie sprawy nie wymagające Państwa obecności prosimy konsultować telefonicznie pod numerami telefonów:
24 282 14 20
24 282 17 71
24 282 17 64 (GOPS)
24 282 17 86 (USC)
bądź przesyłać za pośrednictwem poczty polskiej, elektronicznej skrzynki podawczej xrr5kv833j
lub drogą mailowa na adres ug@bedlno.pl
Pełen wykaz numerów telefonów poszczególnych stanowisk Urzędu Gminy w Bedlnie dostępny jest pod adresem:
W związku z zamknięciem kasy, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wpłacać na konto Gminy Bedlno o numerze:
93 9021 0008 2004 0010 6454 0117
Natomiast pozostałe należności należy dokonać na rachunek bankowy
(np. podatki, woda, opłaty skarbowe, czynsz itp.):
24 9021 0008 0010 6454 2000 0003
WÓJT GMINY BEDLNO
/-/ Józef Ignaczewski
Data Opublikowania: 27/03/2020
Czytaj więcejZARZĄDZENIE Wójta Gminy Bedlno w sprawie zmiany organizacji pracy Urzędu Gminy w Bedlnie w związku z epidemią zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2
\
ZARZĄDZENIE Nr 34/2020
Wójta Gminy Bedlno
z dnia 16 marca 2020 roku
w sprawie zmiany organizacji pracy Urzędu Gminy w Bedlnie w związku
z epidemią zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, a w szczególności koniecznością zapewnienia ochrony zdrowia interesantów i pracowników Urzędu przed ewentualnym zarażeniem.
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) w związku z § 8 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego ( Dz. z 2020. Poz. 433)
zarządzam co następuje:
§ 1. 1. Od dnia 16 marca 2020 roku do odwołania Urząd Gminy Bedlno zwany dalej Urzędem prowadzi bezpośrednią obsługę interesantów w ograniczonym zakresie.
2. W sytuacjach szczególnych, wymagających osobistego złożenia lub odbioru dokumentów udostępniony zostanie punkt Obsługi Interesantów – Kancelaria znajdująca się przy głównym wejściu do Urzędu Gminy w Bedlnie.
3. W uzasadnionym pilnym terminie załatwienia sprawy (np. rejestracja aktu zgonu) interesanci będą przyjmowani po wcześniejszym umówieniu terminu i konieczności wizyty
z pracownikiem merytorycznym.
4. We wszystkich pozostałych przypadkach należy korzystać z podanych na stronie internetowej kontaktów telefonicznych, internetowych oraz z poczty tradycyjnej.
5. Zobowiązuje pracowników Urzędu przy podejmowaniu czynności związanych
z bezpośrednim kontaktem z interesantami do ich ograniczenia do spraw o których mowa
w ust. 3.
6. W związku z ograniczeniem wizyt i zamknięciem kasy w Urzędzie wszelkie opłaty należy wnosić przelewem bankowym .
§ 2. Zobowiązuję kierowników jednostek organizacyjnych do niezwłocznego przekazywania wszelkich informacji o ewentualnych podejrzeniach wystąpienia objawów chorobowych
u pracownika celem podjęcia stosownych działań, w tym podjęcia decyzji o odsunięciu go od dalszych obowiązków pracowniczych.
§ 3. 1. Pracownicy Urzędu są upoważnieni do odmowy obsługi interesanta w przypadku podejrzenia istnienia symptomów chorobowych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pracownik jest zobowiązany do powiadomienia o tym fakcie bezpośredniego przełożonego w celu oceny konieczności podjęcia dalszych czynności, w szczególności zawiadomienia służb medycznych i sanitarno-epidemiologicznych.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 5. Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
Data Opublikowania: 26/03/2020
Czytaj więcej